بازوی بارگیری دریایی یا لودینگ آرم (Marine Loading Arm) ، لوله کشی موجود در ساحل را به مانیفولد کشتی متصل می کند و امکان بارگیری یا تخلیه کشتی در اسکله دریایی فراهم میکند.

رایزر در بازوی بارگیری دریایی

رایزر، یک تجهیز اصلی حمایتی برای بازوی بارگیری دریایی است که از طریق بیس پلیت با پیچهای مهاری (انکر بلت) ، مستقیما به اسکله متصل شده و خط لوله نفتی از داخل رایزر عبور مینماید. طراحی رایزر برای تحمل وزن بازو و مقاومت در مقابل حرکات نوسانی در اثر باد و یا وزن مایع درون بازو است. رایزر با یک مفصل در بالای آن به سایر مجموعه متصل شده است.

swivel در بازوی بارگیری دریایی

swivel  یا اتصال مفصلی سه حرکته : سیستمی است که امکان حرکت بازو در فضای سه بعدی را فراهم می کند و با توجه به حرکت کشتی به دلیل جزر و مد و پر و خالی شدن مخزن کشتی باعث بالارفتن یا پایین رفتن بازو می شود.

با توجه به اینکه در هنگام عملیات بارگیری یا تخلیه، موقعیت کشتی همیشه با موقعیت اسکله هماهنگ نیست،  swivel این امکان را فراهم می آورد که بازو کاملا در حالت افقی باز شود و بچرخد و حرکت کشتی در بالا و پایین اسکله امکان پذیر باشد.

سیستم counter weight در بازوی بارگیری دریایی

سیستم counter weight یا سیستم متعادل کننده وزن تجهیز، به قسمت پشتی بازوی داخلی (inboard) وصل شده است و به گونه ای طراحی شده که هنگام خالی بودن بازو ، وزن آن متعادل شود. بدون این توازن ، در هنگام اتصال لودینگ آرم به کشتی یا بازگشت آن به محل اصلی به نیروی زیادی نیاز خواهد بود.

Inboard arm assembly میتواند باعث حرکت و جمع شدن بازوی خارجی شود. چرخ قرقره بالایی و پایینی توسط سیم به یکدیگر متصل شده اند تا حرکت بازوی خارجی متعادل گردد.

Outboard arm assembly از قسمت بالا به یک چرخ قرقره وصل شده و یک اتصال  مفصلی در انتهای آن وجود دارد تا اتصال مناسب به فلنج مانیفولد کشتی انجام گیرد.

شرکت فنی مهندسی بازوسازان خلیج فارس